JenTop10.cz

Žebříčky a zajímavosti

10 nejvíc ikonických závodních aut historie rally

6. místo: Mitsubishi Lancer Evolution

Mitsubishi Lancer si během minulých dvou dekád bezpochyby vybudovalo pověst jednoho z nejikoničtějších a také nejúspěšnějších rally speciálů. Všechny úspěchy tohoto vozu ani není možné spočítat, jelikož jeho různá provedení jsou dodnes nasazována snad ve všech existujících národních a mezinárodních šampionátech a počty výher a titulů neustále narůstají. Lancer Evolution prozatím vznikl v deseti generacích, když každá z nich má své provedení pro závody a také pro civilní provoz. Nejúspěšnější období v mistrovství světa japonská automobilka prožila v letech 1996 až 1999, kdy finský závodník Tommi Mäkinen s vozy třetí až šesté evoluce získal čtyři tituly světového šampiona a v roce 1998 výkony týmu stačily i na prvenství mezi konstruktéry. Následně vznikl také Lancer ve specifikaci WRC, ale ten už tak úspěšný na nejvyšší úrovni nebyl. Souběžně s tím ale sbíraly úspěchy vozy závodící v nižších kategoriích.

5. místo: Ford Focus RS WRC

Ford Focus RS WRC byl do závodů mistrovství světa továrním týmem nasazován v letech 1999 až 2010. V tomto období vůz dosáhl na 44 výher, což jej řadí na třetí místo v historických tabulkách za Lancii Deltu a Subaru Impreza, které mají shodně 46 prvenství. I přes tyto úspěchy ovšem žádný z pilotů nedokázal dosáhnout na titul mistra světa, ale v letech 2006 a 2007 tým získal titul v poháru konstruktérů. Od roku 2006 se o výhry zasloužilo trio finských pilotů Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala. Předtím úspěchy za volantem Fordu Focus sbíraly hvězdy jako Colin McRae (9x) nebo Carlos Sainz (2x) a o 5 vítězství se postaral také Markko Märtin. Z českého pohledu byla velmi atraktivní sezóna 2005, kdy za tovární tým v mistrovství světa nastupoval Roman Kresta, který se tak stal zatím jediným Čechem jezdícím v barvách cizího továrního týmu. Tehdy mu to stačilo na celkové osmé místo, když nejlépe se umístil dvakrát na páté příčce.