JenTop10.cz

Žebříčky a zajímavosti

10 nejvíc ikonických závodních aut historie rally

2. místo: Audi Quattro

Audi Quattro je bezpochyby jedním z těch vozů, které se do historie rally zapsaly velmi tučným písmem. Jednalo se totiž o první speciál využívající nových pravidel povolujících pohon všech kol. K tomuto řešení pochopitelně přešly i ostatní automobilky. Quattro zažilo vítěznou premiéru na rakouské Jänner rally v roce 1980, což ovšem nebylo mistrovství světa, ve kterém v letech 1981 až 1987 tento vůz ovládl 23 závodů. Čtyři z těchto prvenství získala také Michèle Mouton, jediná žena, která kdy vyhrála závod mistrovství světa v rally. První model byl pojmenován jednoduše jako Quattro a postupem času prodělával různé modernizace. Na závodní tratě tak později vyjely vozy označované jako A1, A2, Sport Quattro, Sport Quattro S1 a Sport Quattro S1 E2 s výkonem asi 600 koní. Vysoké kvality Quattro potvrdilo také na prestižním závodě do vrchu Pikes Peak, kde s ním Walter Röhrl v roce 1987 zvítězil v tehdejším rekordním čase.

1. místo: Lancia Delta HF

Lancia Delta HF na přelomu 80. a 90. let minulého století díky svým výkonům získala sympatie milionů fanoušků z celého světa. Italská automobilka s tímto závodním speciálem vyhrála šest titulů mezi konstruktéry v letech 1987 až 1992. Prozatím se jedná rekord, jelikož žádné jiné auto pro svého výrobce nevyjelo více prvenství v celkovém hodnocení. Kromě toho vůz získal i čtyři tituly mezi jezdci, když mistrem světa se za volantem Delty stali Juha Kankkunen (1987 a 1991) a Miki Biasion (1988 a 1989). Celkem tento vůz dokázal s různými piloty ovládnout rekordních 46 závodů nejvyšší světové úrovně. Postupem času byly uveřejněny různé sportovní verze pro silniční provoz a také celkem 11 limitovaných edic jako např. Martini 5, Verde York, Martini 6, Giallo Ginestra, Club Italia nebo Final Edition.