JenTop10.cz

Žebříčky a zajímavosti

TOP10 nejlepších závodů a tratí historie motorsportu

4. místo: 24 hodin Le Mans / Circuit de la Sarthe

Nejslavnější vytrvalostní závod na světě se koná na okruhu de la Sarthe u francouzského Le Mans každoročně v polovině června už od roku 1923. Nezávodilo se jen během 2. světové války. Do doby vzniku 24 hodinovky se závody zaměřovaly výhradně na rychlost, ale s tímto podnikem přišly další rozměry jako spolehlivost a vytrvalost. Získané poznatky mnohdy automobilky mohly implementovat také do sériové výroby pro běžný silniční provoz.

V dřívějších dobách neexistovalo pravidlo stanovující počet jezdců do posádky. Po desetiletí bylo běžné, že se střídali jen dva jezdci a dokonce byli i takoví, co ve jménu časových úspor zkoušeli zvládnout celý závod bez střídání. Podle dnešních pravidel nesmí mít posádka méně než 3 řidiče, když jeden jezdec nemůže překročit 4 hodiny jízdy v kuse a celkem 14 hodin na závod.

24 hodin Le Mans můžeme kvůli velké náročnosti zařadit také mezi ty historicky nejnebezpečnější závody, když byl místem největší tragédie v dějinách motorsportu. Stalo se tak v roce 1955 při havárii Pierra Leveghe, během které zemřelo 83 lidí a 120 jich bylo zraněno. Francouzský jezdec za způsobení této nehody nemohl a závod paradoxně vyhrál Mike Hawthorn, jehož počínání způsobilo situaci na jejímž konci Levegh vyletěl z dráhy. Dnešní 13.6 km dlouhá trať je bezpečnější než v minulosti, ale i přesto se jí dramatické nehody nevyhýbají ani v poslední době.

3. místo: Grand Prix Monaka

Velká cena Monaka je tím nejikoničtějším závodem celé formule 1, když se v ulicích Monte Carla závodí už od roku 1929 a rok 1950 byl první, kdy byl tento podnik součástí F1. Monacký závod je více než kterýkoli jiný v kalendáři hlavně velkou společenskou událostí.

Jelikož se závodí v úzkých uličkách, tak se na trati velmi těžko předjíždí, čili úspěch v kvalifikaci je zde důležitější než při jiných závodech. Kvůli tomu je tato trať také předmětem kritiky části fanoušků, podle kterých závody v Monte Carlu nejsou tak atraktivní jako jinde. Pro jiné příznivce motorismu je zase zajímavá díky jejímu prostředí, když formule projíždějí kolem známého kasína, v těsné blízkosti trati jsou ukotveny luxusní jachty a nejrychlejším místem je průjezd tunelem na jehož konci vozy dosahují rychlosti zhruba 290 km/h.

Tato trať je tou vůbec nejpomalejší a také nejkratší v šampionátu. Což znamená, že jezdci během 78 okruhů ujedou vzdálenost 260.5 kilometru. Historicky nejlépe se s výzvou monackého okruhu Circuit de Monaco vypořádával Ayrton Senna s celkem 6 triumfy. O jedno vítězství méně mají Michael Schumacher a jediný držitel tzv. trojkoruny motorsportu Graham Hill.