JenTop10.cz

Žebříčky a zajímavosti

TOP10 nejlepších závodů a tratí historie motorsportu

2. místo: Nürburgring / Nordschleife

Na světě neexistuje motoristický fanoušek, který by neznal závodní areál v blízkosti hradu Nürburg. Doslova legendou mezi závodními okruhy je stará verze dnešního Nürburgringu, tedy světoznámá Nordschleife, která byla otevřena v roce 1927. Severní smyčka po svém vybudování měřila 22.8 kilometrů a tvořilo ji 160 zatáček. K tomu se v areálu nacházela ještě Südschleife (Jižní smyčka), který měřila 7.7 kilometrů a měla 27 zatáček. Obě tyto části bylo možné spojit dohromady ve 28.2 kilometrů dlouhý okruh zvaný Gesamtstrecke.

Velká cena Německa se zprvu jezdila na dlouhé verzi tratě, ale už roku 1931 tyto závody přešly jen k užívání Nordschleife. Trať se vyznačovala velkou nebezpečností a kvůli bojkotu jezdců se dokonce ročník 1970 musel přesunout na Hockenheimring.

Po provedení stavebních úprav se o rok později formule vrátily na původní místo. Ale trať byla pořád nebezpečná a o její finální vymazání z kalendáře formule 1 se postarala jedna z nejslavnějších nehod historie, když Niki Lauda v roce 1976 nezvládl průjezd úsekem Bergwerk a skončil v plamenech. Život mu zachránil rychlý zásah ostatních závodníků.

Tento incident byl jeden z impulzů k vybudování moderní závodní tratě. Motorističtí nadšenci si dnes mohou původní Nordschleife a například slavnou zatáčku Caracciola-Karussell projet vlastním vozem při otevřených jízdách pro veřejnost.

1. místo: Isle of Man TT

Pravděpodobně nejextrémnější a nejnebezpečnější motoristickou akcí je závod na britském ostrově Man, který si drží svou tradici od roku 1911, kdy se jel první závod na trati zvané Snaefell Mountain Course. Úplně první závody se na Manu jely už v roce 1907, ale tato trať byla kratší a novější a delší verzi ji částečně kopíruje.

Okruh vedoucí po běžných komunikací je, až na různé opravy silnice, v podstatě pořád stejný. Což znamená, že závodníci už více než 100 let zdolávají tuto 60.72 km dlouhou trať obsahující více než 250 zatáček s převýšením zhruba 413 metrů.

Závod se dostal i do mistrovství světa a o cenná prvenství se zde rvaly legendy jako Giacomo Agostini, Jim Redman nebo na Manu velmi populární František Šťastný, který zde získal osm druhých a jedno třetí místo. Stejně jako jiné přírodní tratě byla Snaefell Mountain Course z mistrovství světa vyřazena kvůli velké nebezpečnosti. Stalo se tak roku 1976, ale na popularitě to tomuto mezi motorkáři legendárnímu podniku neubralo.

Zdejší závod můžeme bezpochyby označit také za jeden z nejrychlejších na celém světě, když aktuální rekordní čas na jedno kolo drží Bruce Anstey, který tento okruh zdolal průměrnou rychlostí 212.913 km/h. Právě vysoké rychlosti, které místy dosahují hodnoty hodně přes 300 km/h v kombinaci s blízkou krajnicí a stromy znamenají, že jsou zdejší závody každoročně poznamenány vážnými pády, které občas končí tragicky. Za celou historii závodů na ostrově Man v rámci Tourist Trophy a Manx zemřelo 243 jezdců.