10 nejstarších stále fungujících aerolinek

6. místo: Finnair, v provozu od 1. listopadu 1923


Jen velmi těsně za Československem skončilo tehdy také poměrně mladé Finsko, kde byla nejprve založena společnost Aero O/Y, která se přejmenovala na Finnair v roce 1968. Flotila dnes čítá skoro osmdesát kousků, létá se do více než 130 destinací, většinou evropských, ale nechybí ani Asie nebo Severní Amerika.

Příjem 2,5 miliardy eur a šest tisíc zaměstnanců, sídlo v Helsinkách a meziroční přeprava více než deseti milionů cestujících, to zní mimořádně slušně na takto malou zemi. Aktuální flotila se sestává hlavně z Airbusů, v historii aerolinek bychom našli i značky jako Douglas nebo Junkers.

5. místo: České aerolinie, v provozu od 6. října 1923


Dříve také Československé aerolinie, název se změnil teprve v roce 1995. Národní pýcha První republiky, létalo se do různých balkánských destinací, ale zejména po Československu. Podnik také dostával mohutné státní subvence, protože hlavně v začátcích neměl zrovna veselé tržby.

Poprvé se ČSA vydalo za oceán při letu do Havany v roce 1962, dnes už se ale obsluhuje více než padesát destinací v pětadvacítce světových zemí. Létá se z našeho hlavního města, Ostravy i Košic, sídlo bychom našli na prestižní Evropské třídě v Praze. Šest stovek zaměstnanců a obraty v miliardách korun. Flotila čítá dvacet strojů, meziročně se přepraví více než dva a půl milionu cestujících. Létá se Airbusy, italským ATR a Boeingy.

Stránky: 1 2 3 4 5