10 populárních značek piva, co nejsou z Česka

2. místo: Stella Artois


Belgie, město Lovaň, 1926. Stella Artois je tradičním evropským pivovarem, jehož obliba sahá nejen na Britské ostrovy, ale i další země někdejšího britského dominia. První pivo přišlo na svět už v roce 1708, kdy započal svou výrobu jistý Sébastien Artois.

Ale teprve v roce 1926 se zrodila dnešní značka, která úzce souvisí s vánočními svátky (stella – hvězda). V šedesátých letech se už piva Stella Artois vyrobilo na sto milionů litrů ročně, v roce 2006 už produkce překonala miliardu litrů. V průměru má mezi 4,8 a 5,2 % alkoholu, záleží na regionu, kde se prodává.

Výroba probíhá samozřejmě nejen v Belgii, ale také ve Velké Británii, Austrálii, Brazílii a na Ukrajině. Tomu pak odpovídají i různé velikosti lahví – koupit si můžete 284, 330 nebo 660 mililitrovou lahev nebo také třeba 440 ml plechovku. Pivo Stella Artois je mimochodem sponzorem filmového festivalu v Cannes.

1. místo: Guinness


Tohle pivo se poprvé uvařilo v Irsku, má nasládlejší chuť a tmavou barvu. V Dublinu je doma od poloviny osmnáctého století, později se rozšířilo i do Velké Británie a samozřejmě i do zbytku světa, dnes se prodává ve víc než padesáti zemích – včetně ČR. Jde ale o specialitu, která cenově jasně předčí české ležáky.

Guinness je šestým největším pivovarem světa, každý den se prolijí hrdlem miliony lahví. Velká obliba je hlavně v rovníkové Africe, ale například v rámci USA se meziročně vypije skoro milion hektolitrů tohoto piva. A to už je rozhodně statisticky významná veličina.

A obsah alkoholu? Ten je různorodý, Afrika s Čínou si žádají méně, Austrálie zase trochu víc. Guinness Draught má v průměru 4,1 až 4,3 %, stejně jako Stout v Evropě (v Austrálii zase začíná na šesti).

Stránky: 1 2 3 4 5